Khamis, 13 Ogos 2009

TETAP KONSISTEN! USTAZ AWANG DAGANG BERKULIAH DI SURAU KG JAYA LEBIH 20 TAHUN

Jemaah surau kg jaya khusyuk mendengar kuliah Ustaz Awang Dagang Jusoh

Ustaz Awang Dagang masih gagah walaupun sudah berusia.

Kg Jaya, 11 Ogos 2009, Al-Fadhil Ustaz Awang Dagang Jusoh merupakan antara pengkuliah maghrib yang tersohor di daerah Kemaman sejak lebih 20 tahun yang lalu hingga sekarang. Beliau mula mengajar kuliah maghrib di surau kg jaya sejak tahun 80-an lagi pada setiap hari selasa malam rabu. Kitab yang diajarnya ketika itu ialah Tafsir Pimpinan Ar-Rahman dan Mustika Hadis jilid 2.
Ustaz Awang terkenal dengan gaya penyampaian yang bersahaja dan sesekali mengusik hadirin dengan jenakanya yang tersendiri. Walaupun usianya hampir menjangkau 80 tahun namun kesihatannya masih baik berbanding dengan orang-orang yang seangkatan dengannya. Di dalam kuliahnya beliau banyak menekankan peri pentingnya bersama jemaah islam untuk menegakkan islam.
Beliau merupakan bekas Exco Hal ehwal wanita dan bukan islam ketika menjawat jawatan tesebut pada 1999 - 2004. Beliau adalah ADUN Cukai yang buat pertama kalinya menewaskan bekas menteri besar Terengganu selama 25 tahun iaitu Dato Wan Mokhtar pada PRU 12 yang lalu.
Kini beliau terus berdakwah dan menjadi Shekh Haji. Yang menakjubkan beliau mengajar disurau-surau disekitar kemaman dengan penuh ikhlas tanpa sebarang upah. Mudah-mudahan ustaz Awang akan menjadi ikon bagi PAS Kemaman dan sentiasa diberi kekuatan dan kesabaran untuk meneruskan perjuangan selagi hayat dikandung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan