Rabu, 11 Mei 2011

SUDUT BERITA

Ucapan terakhir anak

 CEDERA...seorang mangsa dibawah treler.
JEMPOL: “Sempena Hari Ibu baru-baru ini, dia anak pertama memberi ucapan kepada saya dan itu juga kali terakhir saya bercakap dengannya,” kata Rosni Abdul Samad, 50, ibu Muhammad Izwan Noorazman, 20, seorang daripada tiga mangsa yang terkorban dalam kemalangan ngeri membabitkan 10 kenderaan di sini, semalam.
Rosni berkata, Allahyarham yang juga pelajar Kolej Komuniti Jempol menyampaikan ucapan Hari Ibu sehari lebih awal iaitu pada Sabtu lalu ketika menghubunginya melalui te

“I love you, I miss you (saya cinta dan saya rindu pada ibu). Itu antara kata-katanya ketika menelefon saya,” kata ibu kepada enam anak itu ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Jempol, di sini, semalam.

Selain Muhammad Izwan, dua lagi yang terbunuh dalam kemalangan pada jam 11.20 pagi di Jalan Mahsan-Bahau itu ialah pemandu treler yang sarat dengan kayu getah, Abd Halim Omar, 33, serta kelindannya, Nordin Amat, 45.

Kejadian berlaku apabila treler dipandu Abd Halim yang dalam perjalanan menuju Bahau gagal dikawal ketika menuruni bukit lalu melanggar sembilan kenderaan lain iaitu dua lori, tiga kereta, tiga motosikal dan sebuah pacuan empat roda Perodua Kembara.

TRAGEDI...kenderaan yang terbabit kemalangan di Jalan Mahsan-Bahau, semalam.

 REMUK...kenderaan yang terbabit kemalangan.
 BANTU...orang ramai membantu mangsa di tempat kejadian.
 TUTUP...mangsa yang maut.
 PARAH...mangsa yang parah dibawa ke Hospital Jempul.
 MUHD FAIZ...cedera






 Tembak isteri miang


 KINARUT: Berang melihat isteri kesayangan bermesra dengan lelaki lain, seorang anggota polis yang baru selesai menjalankan tugas bertindak di luar dugaan apabila melepaskan tembakan terhadap pasangan terbabit, semalam.
Anggota polis berpangkat koperal itu yang sedang menunggang motosikal dikatakan terkejut apabila melihat kelibat isterinya bersama seorang lelaki di dalam Proton Waja berhampiran rumahnya di Jalan Papar Lama, di sini, kira-kira jam 7 pagi.
Isteri polis terbabit cuba melarikan diri dengan memecut kenderaan, namun dikejar suaminya sambil mengarahkannya memberhentikan kenderaan.

Bagaimanapun, isteri itu tetap memecut keretanya dan dalam keadaan kelam-kabut itu, suaminya melepaskan beberapa das tembakan, namun tidak mengenainya.

Tindakan luar dugaan suaminya itu menyebabkan si isteri terus memecut kenderaan ke Balai Polis Kinarut dan membuat laporan polis.
  
SIASAT...anggota forensik menemui kelongsong peluru di tempat kejadian.

SEMBUNYI...isteri suspek dan kekasihnya dibawa menaiki kenderaan polis ke tempat kejadian.


Bayi 1 badan 2 kepala
JARANG BERLAKU...bayi kembar siam anak kepada pasangan petani China masih ditempatkan di hospital.

 

ISTIMEWA...seorang doktor dan jururawat melihat kembar siam yang kritikal akibat masalah pernafasan di sebuah hospital di Suining, Sichuan, semalam.

BEIJING: Seorang wanita melahirkan bayi perempuan yang berkepala dua di wilayah Sichuan, lapor media semalam.
Bayi terbabit yang berkongsi tubuh, mempunyai dua tangan dan dua kaki, dilahirkan secara pembedahan caesarean minggu lalu.

Menurut media, bayi terbabit dipercayai mengalami dicephalic parapagus - sejenis kembar siam yang sangat jarang berlaku.
Menurut pakar, disebabkan bayi terbabit berkongsi tubuh, adalah mustahil untuk doktor memisahkan mereka.

Kakitangan Hospital Pusat Suining berkata, bayi itu dilahirkan Khamis minggu lalu.

“Pada awalnya, ibu bapa bayi itu enggan menerimanya kerana bimbang tidak mampu membesarkan anak mereka dengan baik kerana menyara hidup sebagai petani,” katanya.
Jurucakap itu berkata, kembar terbabit kemudian dipindahkan ke sebuah hospital berhampiran Chong- qing untuk diperiksa pakar.

Menurut akhbar Huaxi Metropolis Daily, kembar itu seberat 4 kilogram dan tinggi 51 sentimeter.
Walaupun berkongsi tubuh, kembar itu memiliki dua tulang belakang dan saluran makanan bersaingan.

Pakar perubatan berkata, kembar dicephalic parapagus berlaku apabila sel telur gagal berpisah sepenuhnya dan amat jarang berlaku.

Walaupun kebanyakan kes dicephalic parapagus dilaporkan di Asia dan Afrika, kelahiran sebegitu pernah berlaku di Barat.

Antaranya, pada Julai 2009, Lisa Chamberlain, dari Portsmouth, melahirkan pasangan kembar Joshua and Jayden yang berkongsi tubuh.

Bagaimanapun, Jayden hanya sempat hidup 32 minit selepas dilahirkan


‘Ayah, jangan tinggal Hakim’


JERTIH: “Ayah jangan tinggal Hakim, Ya Allah selamatkan ayahku,” begitu kata Mohd Ikmal Hakim, 7, ketika menyaksikan saat kematian bapa tersayang akibat dihempap lori yang dipandunya, malam kelmarin.
Bapanya, Zuraimi Jusoh, 34, meninggal dunia akibat parah di dada selepas kepala lori dipandunya yang membawa muatan kayu terbalik sebelum menghempapnya.

Kejadian berlaku kira-kira jam 8.30 malam ketika mangsa memandu lori terbabit sambil ditemani dua anak, Mohd Ikmal Hakim dan Amirul Hamdi, 5, yang duduk di bahagian depan sebelah pemandu.
Zuraimi dalam perjalanan menghantar kayu ke sebuah kilang papan di Kampung Batu 13, Hulu Besut.

Mohd Ikmal Hakim berkata, ketika mendaki bukit kira-kira 100 meter saja lagi untuk tiba di kilang berkenaan, lori itu tiba-tiba menggelungsur ke belakang dan cubaan ayahnya mengawal kenderaan gagal.

Menurutnya, lori itu menggelungsur sejauh 50 meter sebelum terlanggar bonggol kecil lalu terbalik.
“Dalam keadaan cemas itu, ayah cuba menyelamatkan kami berdua daripada tercampak keluar tetapi ayah yang terpelanting dari tempat duduk pemandu.

“Kami turut tercampak keluar daripada lori itu tetapi bersyukur kerana tidak cedera. Namun, kami sedih melihat ayah berlumuran darah dan tidak sedarkan diri akibat dihempap kepala lori dipandunya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Lapan Kotak, semalam.
Mohd Ikmal Hakim berkata, dia tidak mampu berbuat apa-apa untuk membantu bapanya kecuali menangis sebelum ditenangkan orang ramai yang datang memberikan bantuan.

Sementara itu, saksi kejadian, Azmi Shaari, 34, berkata, dia sedang menonton televisyen di rumahnya tidak jauh dari lokasi kemalangan sebelum dikejutkan dengan bunyi letupan kuat.

“Saya bergegas keluar untuk melihat apa yang berlaku dan sebaik tiba di tempat kejadian, ternampak dua kanak-kanak menangis sambil meminta tolong menyelamatkan bapa mereka yang tersepit di bawah kepala lori yang terbalik,” katanya.

Menurutnya, dia dan beberapa penduduk kampung membantu mengeluarkan mangsa sebelum menghantarnya ke Hospital Besut, namun mangsa disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Jenazah mangsa yang juga bapa kepada lima anak berusia tiga hingga 11 tahun selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Lapan Kotak, kira-kira jam 11 pagi semalam.

NGERI...keadaan lori dipandu Zuraimi (gambar kecil) terbalik ketika mendaki bukit di Kampung Batu 13, Hulu Besut, kelmarin.

MOHD IKMAL...selamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan