Khamis, 17 Mac 2011

BUNUH DIRI DI WISMA TERENGGANU


Kebetulan penulis ke Kuala Terengganu kerana bermesyuarat di pejabat Perhubungan Pas Terengganu. Tak jauh dari situ adalah bagunan wisma persekutuan yang menjadi lokasi bunuh diri kelmaren. Orang melayu dari Hulu Terengganu telah terjun dan membunuh diri. Kini orang melayu taknak ketinggalan dengan bangsa-bangsa lain dengan membunuh diri. Perkara yang tak layak dan sewajarnya berlaku khususnya sebagai orang Islam. Habis kenapa ini berlaku?

Masalah kewangan kritikal antara penyebab bunuh diri

Sebanyak 4,118 kes bunuh diri dilaporkan sejak 2001 sehingga 2010, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Beliau berkata antara faktor yang sering dikaitkan dengan kes bunuh diri yang dikategorikan sebagai kes mati mengejut ialah tekanan perasaan akibat kegagalan dalam hidup, masalah keluarga dan kematian orang tersayang.

Sim ingin tahu jumlah kes membunuh diri dari tahun 2001 hingga 2010 dan punca kejadian serta badan bukan kerajaan (NGO) yang berusaha untuk mencegah kejadian tersebut.Hishammuddin berkata masalah kewangan yang kritikal seperti menanggung hutang yang banyak dan terlibat dengan judi juga merupakan penyebab individu membunuh diri. Beliau berkata terdapat beberapa NGO yang berusaha menangani dan mencegah kejadian bunuh diri.

"Usaha ini dilakukan melalui program seperti khidmat kaunseling, ceramah, bengkel dan seminar mengenai kemahiran kaunseling dan pencegahan bunuh diri serta kempen kesedaran mengenai kesihatan mental," katanya.

Sebelum ini sudah ada banyak kes di Terengganu sendiri yang membunuh diri. Contohnya kes Khairudin Wazir yang mati di Flet Sri Kolam di Kuala Terengganu. Dengan hanya beberapa ringgit dalam kocek seluar serta sekeping nota yang ditinggalkan untuk isteri dan anak berusia lima bulan, Khairudin Wazir Khan ditemui terbaring berlumuran darah di tilam
Beliau yang kehilangan pekerjaan sebagai pengawal keselamatan, dia masih gagal mendapat kerja baru walaupun sudah puas mencari kerja di daerah ini. Sedih dengan kehidupannya dan beliau menanggung hutang sebanyak RM160 dan masih terhutang wang sewa rumah mengakibatkan beliau mengambil jalan pintas dengan membunuh diri.

Hakikat sebenarnya adalah kegagalan kerajaan dalam mendidik rakyatnya dengan pegangan agama yang mantap. Ia dikukuhkan dengan system aqidah Islam yang menkategorikan bunuh diri adalah dosa besar dan akan berada dalam neraka buat selama-lamanya akibat daripada mengengkari qada’ dan qadar tuhan. Sistem pendidikan yang sedia ada tidak menerapkan pendidikan agama yang mantap. Dengan dasar nasionalisme dan sekularisme pihak kerajaan… apalah yang kita dapat harapkan rakyat dapat pengukuhan akidah darinya.

Walaupun perjuangan UMNO-BN sebagai kerajaan yang bermatlamatkan pembangunan, kebendaan dan kekayaan tetapi kerajaan juga masih gagal menyediakan peluang pekerjaan buat rakyat Terengganu. Kehidupan yang semakin hari semakin mahal. Harga barang yang semakin melambung, bahan api yang tak terkawal harganya, menyebabkan desakan hidup makin tinggi. Ini mengakibatkan jenayah juga makin meningkat dengan meningkatnya kecurian hatta kes bunuh. Penyakit mental akan turut sama bertambah. Penyelesaian sementara secara haram seperti dadah, arak dan sebagainya akan menjadi factor penyumbang lagi masalah mental dan sosial.

Apabila daya tahan manusia semakin lemah, pegangan agama semakin menipis, pengamalan syariah semakin diabaikan, pihak kerajaan pulak tidak melaksanakan hukum-hakam syariah nescaya tidak bilangan bunh diri ini akan meningkat dari masa kesemasa.

Apakah penyelsaian yang dibuat. Bagi Umno mudah aje… Jom buat Sure Heboh! Selesai masalah??? Inilah bahananya apabila melantik pemimpin yang tidak amanah. Apa yang dia tahu dosa pahala? Apa yang dia tahu akhlak atau moral? Yang penting duit masyuuuuukkk!!! Anda semualah bertanggung jawab kerana memilih kalangan mereka ini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan