Rabu, 2 Februari 2011











Hangus dalam bah

MUSNAH...rumah mangsa hangus dalam kebakaran di Kampung Paya Dalam, semalam. Gambar kecil Jofri yang sedih selepas kejadian itu

SEGAMAT: Tidak cukup ditimpa musibah dengan rumah ditenggelami banjir sedalam 0.4 meter, kediaman seorang lelaki musnah dalam kebakaran Kampung Paya Dalam di sini, kira-kira jam 4.30 pagi semalam.
Kejadian malang itu menimpa Jofri Md Dol, 40, apabila rumahnya terbakar dipercayai berpunca daripada api lilin selepas bekalan elektrik ke kediamannya itu diputuskan atas faktor keselamatan.
Lebih tragik, jentera pasukan Bomba dan Penyelamat yang tiba tidak jauh dari rumah mangsa tidak dapat memberikan bantuan kerana tersekat air banjir menyebabkan rumah Jofri musnah.

“Walaupun cuba memadamkan api menggunakan air banjir namun kediaman yang berusia 60 tahun ini tidak dapat diselamatkan,” katanya.

Dalam kejadian jam 4.30 pagi itu, Jofri tidur seorang diri bagi mengawal keselamatan rumah yang dinaiki air manakala bapa, Md Dol Abu Bakar, 84, dan ibu, Kuntum Limat, 66, berada di pusat penempatan sementara mangsa banjir di Balai Raya Kampung Paya Dalam.

Ibu bapanya dipindahkan ke sana berikutan banjir menenggelamkan kediaman mereka sejak tiga hari lalu.

“Saya terjaga selepas terdengar bunyi objek terbakar dan terkejut mendapati api marak di ruang tamu, saya cuba memadamkannya menggunakan air banjir tetapi api semakin menjulang.

“Saya bergegas ke pusat penempatan sementara yang terletak kira-kira 300 meter dari rumah dan memaklumkan kepada ibu bapa serta jiran,” katanya.

Bagaimanapun, menurut Jofri, apabila mereka kembali, api hampir memusnahkan rumah walaupun ketika hujan renyai manakala pasukan bomba yang tiba kira-kira 10 minit kemudian gagal memberi bantuan kerana jentera gagal memasuki lokasi disebabkan jalan ditenggelami air.

Jofri berkata, kebakaran bukan berpunca daripada litar pintas tetapi berkemungkinan akibat lilin yang dipasang di ruang tamu.

“Saya memasang lilin berikutan bekalan tenaga elektrik dipotong Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang bimbang ada penduduk terkena renjatan elektrik akibat banjir.

“Lilin dipasang kerana saya bimbang dengan ancaman haiwan berbisa ular dan kala jengking,” katanya yang menganggarkan kerugian kira-kira RM60,000 akibat kebakaran itu,” katanya.

Menurut Jofri, jika banjir surut sekalipun, mereka sekeluarga terpaksa menumpang di rumah saudara sementara menunggu rumah baru siap dibina.




LABIS: BANK DITUTUP, PROJEK=PROJEK MEE SEGERA PRK TENANG DULU HANCUR LEBUR

Bank Di Segamat Dan Labis Terpaksa Ditutup Akibat Banjir

Cawangan bank-bank komersil di Segamat dan Labis, Johor, terpaksa ditutup pada Isnin akibat banjir, kata Persatuan Bank-bank Malaysia (ABM) dalam satu kenyataan pada Isnin.

Persatuan itu bagi pihak 10 bank anggotanya, berkata keadaan itu dipantau rapi dan bank berharap dapat beroperasi seperti biasa secepat mungkin.

Ia berkata pengguna boleh memperoleh maklumat terkini menerusi nombor bebas tol ABM, ABMConnect 1-300-88-9980 dari Isnin hingga Jumaat (kecuali cuti umum), 9:00 pagi hingga 5:30 petang atau menghubungi nombor telefon bank masing-masing.

Memandangkan esok cuti umum untuk Wilayah Persekutuan, orang ramai dinasihatkan menghubungi nombor di atas pada Rabu, 2 Feb, 2011.

Affin Bank Bhd boleh dihubungi di 03-55223000, Alliance Bank Malaysia Bhd (03-55169988), AmBank (M) Bhd (1-300-80-8888), CIMB Bank Bhd (1-300-88-0900), EON Bank Bhd (03-26161133), Hong Leong Bank Bhd (03-76268899), Malayan Banking Bhd (1-300-88-6688), OCBC Bank (Malaysia) Bhd (1-300-88-5000), Public Bank Bhd (1-800-88-3318) dan RHB Bank Bhd (1-800-88-4663).

Banjir mencetuskan keadaan cemas di beberapa negeri di negara ini, menyebabkan tiga orang terkorban, kerosakan hartanah dan memaksa beribu-ribu orang dipindahkan.

Setakat ini dua kematian dilaporkan di Johor manakala seorang lagi di Melaka.

Selain itu, banjir dan tanah runtuh yang berlaku antara Bahau dan Tampin di Negeri Sembilan dan Kluang, Johor, memaksa Keretapi Tanah Melayu Bhd membatalkan perkhidmatan ke Selatan dan Timur. -- BERNAMA

Banjir melanda Labis & Segamat di hari mengundi semasa pilihanraya Tenang berlansung.

Kini, selepas kemenangan BN diumumkan ekonomi Labis & Segamat lumpuh apabila bank-bank komersial terpaksa ditutup kerana banjir besar.

Malah lebih daripada itu, waktu sebelum pilihanraya Tenang, beberapa projek mee segera mencurah di Tenang untuk menambat hati pengundi Tenang.

UMNO BN berbangga dengannya, konon hanya UMNO BN sahaja yang boleh membawa pembangunan, hanya UMNO BN sahaja yang boleh buat jalan, hanya UMNO BN sahaja yang boleh memberi itu dan ini kepada rakyat. Semua agensi kerajaan pusat dikerah untuk mengubah wajah Tenang untuk memukau pengundi Tenang. Berjuta dicurahkan untuk menghadapi pilihanraya Tenang. UMNO BN kaya raya, kata pengundi BN. Apa ada pada parti PAS? Apa ada Pakatan Rakyat?

Pembangunan yang sepatutnya menjadi kewajipan tetapi kini bertukar apabila UMNO BN menjadikan diri mereka seperti Santa Claus di hari natal memberi gula-gula pembangunan kepada rakyat. Sedangkan kekayaan itu milik Allah s.w.t.

Tak cukup dengan itu, Islam dipersendakan secara bergilir-gilir oleh UMNO dan MCA.

Kini sekonyong-konyonngnya Allah menurunkan hujan yang membanjiri seluruh Tenang. Tiada tampak projek mee segera yang dibanggakan lagi. Jalan-jalan yang baru diturap hancur lebur ditenggelami banjir dan ada yang merekah menjadi bongkah-bongkah batu yang perlu dibersih dan diperbaiki semula.

Tuhan telah dicabar dan lalu Tuhan memberikan jawpaannya. Tunjukkan kekayaan kamu yang kamu banggakan. Kamu taburkan pembangunan dengan niat untuk mendapat kemenangan di dalam pilihanraya. Ya, itu yang kamu dapat. Kamu diberikan kemenangan, kemudian Allah berhak untuk membersihkan semua projek-projek pembangunan yang kamu bina itu dengan banjir yang tak dapat kamu tolak kerana pembangunan itu kamu lakukan bukan untuk rakyat tetapi untuk pilihanraya. Pilihanraya sudah berakhir dan Allah juga berhak untuk mencabut semua projek itu semula dengan dikirimkan banjir yang tidak dapat ditolak lagi oleh sesiapa!

Sekarang siapa yang kaya raya dan siapa berkuasa? UMNO BN kah? Atau Allah Yang Maha Esa? 


ISLAM DIPERMAINKAN, DIHINA DI TENANG …… MUNGKIN INILAH BALASANNYA


KUALA LUMPUR,1 Feb — Seramai 45,909 penduduk di beberapa kawasan di Johor terpaksa dipindahkan ekoran banjir yang bertambah buruk dan hujan yang berterusan pula masuk hari ketujuh.

Begitu juga keadaan di Melaka di mana lebih ramai dipindahkan sehingga tengah malam tadi.

Di Johor jumlah kawasan yang terlibat dalam banjir juga dikatakan bertambah berbanding pagi semalam.

Menurut jurucakap bilik gerakan banjir negeri Johor, sebanyak 10,989 keluarga telah berpindah ke pusat perpindahan sehingga pukul 12 tengah malam tadi.

"Sehingga tengah malam tadi seramai 45,909 penduduk dengan 10,989 keluarga telah dipindahkan di seluruh negeri.

"Semua daerah di negeri ini menghadapi banjir dan kita terpaksa memindahkan mereka ke pusat perpindahan. Kita tidak tahu bagaimana keadaan banjir sekarang (tengah malam tadi), tapi kita jangkakan jumlah ini akan bertambah," katanya kepada The Malaysian Insider.

Angkatan Tentera Malaysia juga mula menggerakan pasukan mereka untuk membantu mangsa banjir.

Sebanyak 261 pusat perpindahan telah dibuka untuk menempatkan mangsa banjir dengan 13 pusat perpindahan telah ditutup.

Seramai 4,715 mangsa banjir dari 1,232 keluarga di Johor Baru telah dipindahkan ke 20 pusat perpindahan, 2,095 mangsa dari 481 keluarga di Muar dipindahkan ke 21 pusat perpindahan dan seramai 2,417 mangsa dari 544 keluarga di Batu Pahat dipindahkan ke 25 pusat perpindahan.

Sementara itu di Segamat, seramai 18,915 mangsa dari 4,499 keluarga telah dipindahkan ke 88 pusat perpindahan, seramai 9,730 mangsa dengan 2,408 keluarga di Kluang dipindahkan ke 48 pusat perpindahan dan di Pontian seramai 656 mangsa dari 149 keluarga dipindahkan ke sembilan pusat perpindahan.

Di Kota Tinggi - kawasan yang terjejas teruk dalam banjir besar empat tahun lalu, seramai 2,419 mangsa dari 524 keluarga telah dipindahkan ke 18 pusat pemilihan, di Mersing seramai 99 mangsa dari 31 keluarga dipindahkan dengan satu pusat perpindahan, di Ledang seramai 3,454 mangsa dari 776 keluarga ditempatkan di 22 pusat perpindahan dan di Kulai Jaya seramai 1,409 mangsa dari 345 keluarga dipindahkan ke 9 pusat perpindahan.

Sejak semalam banjir buruk yang berlaku telah menyebabkan tiga kematian dan lebih 40,000 telah dipindahkan di Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang.

Masih ramai terperangkap di beberapa bandar Johor dengan ketiadaan bekalan elektrik atau bekalan, memaksa pasukan tentera membantu operasi menyelamat mangsa.

Bencana kali ini diakibatkan hujan berterusan selama hampir 10 hari manakala menurut Jabatan Meteorologi, hujan dijangka turun hingga minggu ini di Segamat, Kota Tinggi dan Kluang.

Dalam pada itu, laporan Bernama menyebut, jumlah mangsa banjir di tiga daerah di Melaka yang ditempatkan di 26 pusat pemindahan meningkat kepada 2,889 orang sehingga pukul 9 malam tadi berbanding 2,714 mangsa pada sebelah petang.

Jurucakap bilik gerakan banjir negeri Melaka berkata Alor Gajah menempatkan jumlah mangsa tertinggi iaitu 1,534 daripada 344 keluarga di 10 buah pusat pemindahan.

Di Jasin, jumlah mangsa yang ditempatkan di 15 buah pusat pemindahan ialah 1,306 orang daripada 321 keluarga dan 49 mangsa daripada lapan keluarga di sebuah pusat pemindahan di Melaka Tengah.

Banjir di Melaka meragut mangsa pertama hari ini di Jasin iaitu seorang pengawal keselamatan, Yusry Mohd Yusof, 40, yang ditemui lemas di Loji Air, Kampung Chinchin pada pukul 1.30 tengah hari semalam.

Maklumat Jabatan Meteorologi menunjukkan hujan sekejab-sekejab kadangkala sederhana di Johor dan Pahang pagi semalam manakala di Kelantan, Melaka dan Terengganu hujan di satu dua tempat di kawasan pantai.

Keadaan di Johor itu diramalkan akan berterusan sepanjang 24 jam. Begitu juga di Pahang.

Di Melaka, ribut petir dijangkakan di beberapa tempat pada sebelah petang.

Di Negeri Sembilan, diramalkan tiada hujan sebelah pagi tetapi ribut petir di beberapa tempat sebelah petang dan hujan di satu dua tempat sebelah malam.

Laporan Bernama menyebut, beberapa perkhidmatan tren ke selatan dan timur Semenanjung dibatalkan semalam akibat banjir dan tanah runtuh antara Bahau dan Tampin di Negeri Sembilan hingga ke Kluang, Johor.

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) berkata perkhidmatan Ekspres Rakyat dari Butterworth ke Singapura dan Singapura-Butterworth hanya beroperasi dari KL Sentral ke Butterworth sahaja.

Ekspres Sinaran Selatan dari Singapura ke KL Sentral dan KL Sentral-Singapura serta Ekspres Senandung Sutera antara KL Sentral-Singapura terpaksa dibatalkan.

Ekspres Sinaran Timur bagi laluan Singapura-Tumpat dan Tumpat-Singapura hanya beroperasi antara laluan Kemayan-Tumpat manakala perkhidmatan ulang alik antara Gemas-Singapura dan Singapura-Gemas hanya beroperasi antara laluan Kluang-Singapura.

Perkhidmatan ulang alik dari Kuala Lipis ke Singapura akan ditamatkan di Stesen Kemayan.

Menurut KTMB, penumpang Ekspress Senandung Wau dari KL Sentral ke Tumpat akan menaiki bas dari KL Sentral ke Mentakab sebelum menaiki tren ke Tumpat.

Bagi laluan Tumpat ke KL Sentral pula, penumpang akan menaiki tren dari Tumpat ke Mentakab sebelum meneruskan perjalanan ke KL Sentral menaiki bas.

Penumpang yang terjejas akibat pembatalan itu boleh membuat pertukaran tarikh perjalanan atau menuntut pemulangan tiket di kaunter KTMB yang berhampiran, kata kenyatataan KTMB yang dikeluarkan 6 petang semalam.

Pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan KTMB di talian 1-300-88-5862).

Sementara itu, Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) telah mengaktifkan kaedah respons banjir tempatan dengan membuat persediaan memberi bantuan kepada mangsa banjir di Johor dan Sarawak.

Presidennya Datuk Dr Ahmad Faizal Perdaus berkata pihaknya sedang berurusan dengan Majlis Keselamatan Negara bagi membantu mangsa serta menghantar bekas yang mengandungi barangan penjagaan kebersihan kepada mereka.

"Sukarelawan kami di Johor sedang membungkus 500 bekas barangan penjagaan kebersihan untuk kawasan Setia Alam dan 500 bekas akan diedarkan ke kawasan lain yang terjejas," katanya dalam kenyataan semalam.

Katanya Mercy Malaysia cawangan Sarawak telah mengedarkan sejumlah 900 bekas barangan penjagaan kebersihan untuk masyarakat yang terjejas akibat banjir di Niah, Asap, Beluru dan Bakung sejak 23 Januari lalu.

Sementara itu pasukan Mercy Malaysia yang tiba di Sri Lanka pada 19 Januari lalu sedang sibuk membantu mangsa banjir di Ampara dan Batticaloa di negara itu.

Pengurus Besar Operasi Mercy Malaysia, Takako Izumi, berkata pihaknya menyediakan 1,000 bekas barangan penjagaan kesihatan untuk diedarkan di dua kawasan tersebut.

Orang ramai boleh membuat sumbangan derma melalui nombor akaun Maybank 5621-7950- 4126 atas nama Mercy Humanitarian Fund atau akaun CIMB Bank melalui nombor 1424-000-6561053 atas nama Mercy Malaysia.

BANJIR DI TENANG

Angkat lagi tinggi kain tu, Ustaz Choa mesti sukaaa..! Cara angkat kain yg diajar oleh ustaz UMNO..mari tengok..dosa mata ditanggung sepenuhnya oleh Imam UMNO. Wakaka..!


Cara meredah banjir macam ni UMNO tak suka tengok bro !

Hujan yang turun dengan lebat di Pekan Labis benar-benar membantutkan kempen BN secara keseluruhannya dimana petugas-petugas parti yang terdiri daripada soldadu2 MCA dan UMNO kini hanya sekadar memenuhkan kedai mamak disekitar pekan Labis.

Rokok dan teh tarik bergelas-gelas gelimpangan diatas meja. No problem, jentera parti yang minum-minum dan makan-makan di kedai mamak sepenuhnya disponsor oleh parti KIMMA. Sudah kaw-tim. Kepada penyokong BN sila ke kedai mamak KIMMA di Labis sekarang, cukup hnaaya memakai baju biru (macam samseng yg ganggu ceramah LGE malam tadi) dan berlambang 1Malaysia, makan minum anda FREE sepenuhnya.Hidup PuKIMMAk !

Dari bual yang dicuri dengar kini pihak Bilik Gerakan Induk BN telah meminta semua pekerja2 parti agar berada dalam siap siaga untuk mengempur Kg. Paya Merah 1 Km dari pekan Labis. Ini kerana BN dan jenteranya sedang menunggu kg. itu dilanda banjir kilat. Sudah menjadi rutin jika berlaku hujan lebat yg berterusan, kampung itu akan tenggelam.

Segala bekalan asas dan hamper2 sedang dikumpulkan. Barangan itu akan hanya diagihkan segera apabila banjir mula melanda. Bantuan itu untuk mangsa banjir sahaja. Jangan agihkan sekarang, kerana bantuan itu hanya berkuat kuasa apabila kampung itu tenggelam. Itu arahan yg dikeluarkan. Beberapa pemberita Utusan Meloya dan Berita Hairan juga sudah berkampung di sana sejak jam 3 petang tadi lagi.

Inilah peluang terbaik bagi menunjukkan bahawa BN dan UMNO bagus untuk rakyat. Tidak sokong BN bermakna anda berdosa besar disisi Allah swt. Imam UMNO akan memberi syafaat kepada semua yang mengundi UMNO. Itu janji Imam UMNO di Labis.

Tok Ai dimaklumkan juga sudah siap sedia. Tok Ai juga sudah beberapa kali menyudahkan aksi lakonan untuk beliau jatuh parit ketika membantu mangsa banjir dikampung itu. Itukan scene penting didalam drama ini. Secara tidak langsung tajuk berita boleh diolah dengan baik, " Tok Ai jatuh parit ketika membantu mangsa banjir, " baru nampak calon berjiwa rakyat biarpun hanya sekadar lakonan. UMNO kan kuat berlakon. Hello bro..semua aksi ini perlu ikut skrip. Ini saja cara terbaik untuk mengagalkan imej Cikgu Mala yg makin terserlah di DUN Tenang.

Lagi satu nak bagi tahu itu kan kampung dia. Hoi..hangpa boleh gelak kuat-kuat tak ? 53 tahun UMNO memerintah, kampung bekas Adun dan calon BN pun longkang dia tak boleh nak baiki apa jadah bro ? UMNO BN buat apa sebelum ni ? Kah..kah..kah ! Amaran ! PAS dan petugas tidak dibenarkan masuk ke kampung itu. Malah perayu undi dari kem Muslimat dihalau keluar dari kampung itu oleh gedebe-gedebe sejal 3 hari lalu.

Apapun semua mata dan pemberita sedang menunggu adegan banjir kilat di kg Paya Merah. Adegan bantuan dan urusan memindahkan orang kampung akan turut juga dipaparkan oleh pihak tv kelak. Semua itu hanya berlaku jika banjir berlaku. Skrip telah siap disediakan oleh Bilik Gerakan Induk UMNO kepada semua yg terlibat.

Orang kampung juga akan dipaksa baca skrip. Upah akan diberikan. Begitu juga blogger UMNO sudah diangkut ke sana. Smeua lensa akan menumpukan betapa murninya Tok Ai dan jentera UMNO seperti Puteri dan Wanita menyelak kain sehingga ke peha untuk diambil gambarnya ketika mengagihkan barang keperluan banjir kepada semua penduduk. Jangan bimbang, Ustaz Chua kata, peha wanita UMNO dan Puterinya tidak dianggap aurat. Tunjuk saja. Kalau ada ustaz PAS kata, itu berdosa, tak mengapa, nanti Ustaz Chua dan Jauhi Chawla boleh kawtim dengan Tuhan Allah.

Tapi sayang, sampai jam 5 petang belum nampak nak banjir. Kesian UMNO dan petugasnya. Niat dah tak betul, tu pasal Allah swt. tak izin banjir kilat berlaku. Kerana ikut skrip yg diterima di meja kami, isu banjir kilat akan digunakan untuk menyerang PAS. Akan keluar tajuk, Cikgu Normala tidak peka kesusahan mangsa banjir di Pekan Labis dan macam-macam lagi.

Jika berlaku banjir pun, nak boleh apa..kalau petugas dan jentera PAS dihalang disetiap tempat oleh gedebe-gedebe untuk berziarah, malah banyak aduan mengatakan muslimat PAS yg pergi untuk tujuan ziarah dihamun dan dihalau macam anjing kurap oleh gedebe-gedebe UMNO. Itulah budaya UMNO disetiap kali kempen Pilihanraya. Macam PuKIMMAk !

(*) Berita lewat petang dari Pekan Labis. Aku masih tunggu gambar dari jurukamera kami yg sama2 pakai baju kaler biru 1Malaysia dari sana. Mesti gempak. Skrip drama UMNO tunggu banjir sudah bocor ! Wakakaka..!






Tiada ulasan:

Catat Ulasan