Isnin, 21 Februari 2011

LUKISAN



LONDON--Sebuah lukisan dari maestro Pablo Picasso terjual dalam lelongan di Pusat Lelongan Sotheby's, Rabu. Lukisan perempuan ini terjual dengan harga yang menakjubkan USD 40,7 juta (RM 124j) Lukisan berjudul La Lecture itu terjual pada seseorang yang tidak ingin identitinya diketahui. Orang ini langsung menutup lelongan lukisan itu hanya dalam waktu enam minit setelah lelongan dibuka. Picasso melukis karyanya ini di Paris.

Ia dikatakan mendapat insiprasi lukisan dari pasangan gelapnya Marie-Therese Walter, yang ketika itu berusia 17 tahun dan Picasso berusia 45 tahun.
Keduanya mempunyai anak gelap bernama Maya. Istri Picasso baru mengetahui kalau suaminya main gila dengan perempuan lain saat melihat ekspreasi lukisan Picasso, dan menuntut cerai. Picasso juga melukis kekasih gelapnya itu dalam sejumlah lukisan lain seperti La Reve, Nude, Green Leaves, dan Bust, semuanya dilukis pada 1932.

Yang mengherankan, apakah lukisan seperti itu sanggup dibeli dengan harga 124j ringgit? Mungkin kita dikatakan buta seni. Tak tahu menilai hasil seni. Tetapi kekadang dunia ini ramai yang gila. Harta melimpah ruah sehingga tidak ketahuan bagaimana untuk diuruskan sebaiknya.

Ye lahh… mereka bukannya tahu dosa pahala. Mereka bukannya tahu erti kehidupan akhirat. Mereka gunakan apa yang ada ditangan mereka menurut kehendak hawa nafsu mereka. Kalau digunakan membantu golngan miskin untuk membuat rumah bernilai 30K… seramai 4 ribu seratus orang akan memiliki tempat berteduh.

Atau kalau tak tahu nak guna. Beri sahaja kat PR untuk tumbangkan UMNO-BN. nescaya banyak kebajikan untuk rakyat Malaysia akan dikecapi. Mungkin itu orang bukan Islam. Bagaimana pula dengan yang mengaku Islam. Bangsa melayu dari Negara terkaya didunia ni



Tiada ulasan:

Catat Ulasan